Elisabeths Kilimanjaro
”JEG GJORDE DET” – det var den fedeste følelse at stå på toppen af Kilimanjaro med hænderne over hovedet ved skiltet, der kendetegner Uhuru Peak. En opplevelse jeg aldri glemmer, og som vil være med meg resten av livet. Her får I min reise råt for usøtet til toppen av Afrikas højeste fjell.
”Bestill reise”. En kald novemberdag bestemte jeg meg endelig for å bestille reisen til Kilimanjaro, Tanzania & Zanzibar. En reise som jeg hadde drømt om de siste tre år. Tanken om å stå på toppen av Afrikas højeste fjell og bli utfordret både fysisk og mentalt var noe av det, som jeg så allermest frem til. Etter å ha bestilt reisen kom jeg inn i en Facebook-gruppe, hvor jeg kunne møte dem, som jeg skulle reise med, innen jeg møtte dem til takeoff-møte i Odense. Møtet var utrolig nyttig, da vi fikk veldig mange viktige informasjoner om reisen – og fikk styr på pakkelisten.
Friluftsbutikkene har vært glade for meg i perioden opp til, da jeg ofte vendte snuten forbi for å køpe utstyr til reisen. Fottursko, skalljakke, drikkeblære, fleecegenser, skiundertøj, turbukser osv. osv. Listen ble lang og sekken ble proppet innen mitt store eventyr. (Jeg har vedlagt min pakkeliste i bunnen)

Den 7. februar kom dagen endelig, hvor vi reiste avsted. 18 personer – 7 gutter og 11 jenter. Jeg kunne allerede mærke i lufthavnen, at dette ville bli en fantastisk gruppe og en helt fantastisk reise. Da vi ankom til Moshi, hadde vi to netter innen trekket startet. Vi brukte fridagen på å få styr på vårt utstyr og leie det, som manglet hos Gladys Adventure. Vi møtte alle våre guider til trekket, som sjekket det utstyret vi hadde med og vurderte, om det var godt nok til trekket.
Dag 1
Første dag kjøret vi opp til gaten, hvor vi ble sjekket inn, og så startet reisen mot toppen for alvor. Etter å ha gått igjennom frodig regnskog hele dagen ankom vi til campen ved 18-tiden. Her møtte vi for første gang våre i alt 46!! porterere, som bar alle våre ting opp ad fjellet. Her snakker vi altså ALT fra toaletter, køkken og mat til våre ryggsekker, telt og liggeunderlag. Simpelthen så imponerende og kjempestor respekt til de søte porterne. Vi ville på ingen måte kunne ha gjort det uten dem. Første camp het Machame Camp og lå i 2835 meters højde. Højden gjorde, at det allerede var noen i gruppen, som fikk højdesyke på første dag.

Dag 2
Dag to startet med en god stigning oppover, hvilket ga den vakreste utsikten over Tanzania. Vi var allerede ved våre neste camp Shira ved 14-tiden, men det betydde ikke, at vi var ferdige med å vandre. Etter lunsj og en liten lur skulle vi ut på et akklimatiseringstrekk for å unngå højdesyke. Man kunne godt mærke på temperaturen, at vi var nått opp i 3750 meters højde. Da solen gikk ned, røg de varmer jakkene på, og jeg var utrolig takknemlig for den gode soveposen, som jeg hadde lånt hos Gladys.
Dag 3
Dag tre var en av de vakreste dagene på turen. Solen stod vakkert over oss, og man begynte å kunne se toppen tæt på.
Dag tre var også dagen, hvor jeg for første gang skulle mærke til den fryktede højdesyken. Vi skulle spise ved Lava Tower, som ligger i 4.600 meters højde, for å akklimatisere. Shit, en hodepine jeg fikk, da vi kom derop. Men straks vi gikk ned igjen, var den væk. Dagen sluttet ved Baranco Camp i 3900 meters højde, hvor vi ble møtt med sang og dans av våre portere og guider. Sikke en fest!

Dag 4
Dagen etter skulle vi opp ad den ”fryktede” Baranco Wall. For de i gruppen som led av højdeskræk, var dette litt av en utfordring. Jeg syntes, det var enormt fett, da man fikk lov til å ”klatre” opp ad den bratte klippeveggen. Da vi nådde toppen av klippesiden, kom vi opp til den vakreste 360 graders utsikt over toppen og Tanzanias fastland. Her fikk vi tatt en masse bilder, innen vi nådde Karanga Camp, hvor vi skulle spise lunsj. Etter et velfortjent måltid mat bestående av pomfritter og kylling, kunne vi gøre oss klare til det siste stykket mot Basecamp. 4 timers vandring og knap 700 højdemeter senere nådde vi Barafu Camp, der også kendetegnes som Basecamp. Her skulle vi sove i 4673 meters højde, inden opstigningen startet. Man kunne godt mærke at luften var tynnere oppi denne højde. Mange fikk hodepine og kvalme, og det var sværere å trække på – særskilt når man lå ned.

Dag 5
Klokken 02.00 banket våre søte guider på teltet. Nå var dagen kommet – dagen hvor vi ville nå toppen av Kilimanjaro. Jeg våknede med kvalme og hodepine og visste, at det ville bli en veldig lang natt. Vi begynte på trekket mot toppen klokken 03.00 etter en omgang kakao og kaffe. Vi gikk i samlet flokk på én lang række, og kom (langsomt) skritt for skritt nærmere målet. Omkring kl. 06.30 begynte solen så småt å dukke opp over skyene. En vakker morgen jeg aldri glemmer. Men det var fortsatt langt til toppen. Guidene var enormt søte og hjalp med å bære våre sekker og motiverte oss med kampråb og god musikk.
Etter 9 timers vandring nådde vi Stella Point, som er det siste stoppet innen Uhuru Peak. Da vi nådde til Stella Point i 5756 meters højde, lå det snø overalt. Den siste strekningen var utrolig vakker, da man gikk i det snødekkede landskapet med utsikt til skyene og deler av Tanzania.
ENDRIG! Etter flere måneders forberedelse og 5 dages vandring stod jeg på toppen av Kilimanjaro. Det var den fedeste følelse, selvom jeg var hårdt rammet av højdesyke. Vi stod 17 mand på toppen på samme tid og gav highfives og krammere. Aldri har jeg følt et større fellesskap! Jeg nådde å få tatt det klassiske bildet foran Uhuru Peak-skiltet og overværede, at et kjørestepare i gruppen fridde til hverandre, inden jeg hurtigst mulig skulle ned igjen pga. højdesyken.
Turen ned gikk stærkt, og ikke lang tid etter jeg stod på toppen, var jeg tilbake i campen. Det var helt urealistisk, at man like hadde vært på Afrikas højeste punkt.

Dag 6
Den siste natten på fjellet foregikk i Millenium Camp. Om morgenen fikk vi sagt farvel og STOR takk til våre uunnværlige portere, inden vi fortsatte ned til bunnen av fjellet. Ved lunsjtid var vi nede ved gaten og kunne takke av fra våre Kilimanjaroeventyr. Den største opplevelsen i mitt liv og noe, som jeg aldri glemmer!
Stor takk til alle i min gruppe, de dyktige guider og de kule portere! Jeg vil anbefale Kilimanjaro til alle, der kan og har mulighet for det! Spring ut i det og få en opplevelse for livet!
Til slutt vil jeg lige komme med lidt råd og anbefalinger til rejsen:
1. HUSK SOLKREM! Den siste dagen på trekket glemte halvparten av gruppen solkrem, fordi fokus var alle andre steder. Det resulterte i veldig røde ansikter med væskesamlinger og hævelser. IKKE RART!
2. Stå ved dine valg. Både innen og under reisen er det en masse valg, der skal tages. Skal man ta højdesyke piller? Har jeg nok tøj med? Bør jeg ta malariapiller? osv. osv. Man kan raskt bli påvirket av andres valg, men man skal gjøre det, som føles best for seg selv.
3. Køb en god skalljakke. Jeg hadde vært ute å investere i en god skalljakke, som for meg var helt uunnværlig på reisen. Brukte den nærmest alle dager på nær den første dagen.
4. Træn innen trekket. Omkring 2 måneder inden avreise begynte jeg så småt å træne opp til trekket. Jeg hadde brukt en del timer på stairmaster og løpeband i mitt treningssenter, hvilket gav veldig gode resultater på reisen.
5. Gå dine vandresko til. Har du vært ute å køpe nye vandresko, er det viktig, at du får gått dem ordentlig til. Man anbefaler å gå omkring 60-100 km i skoene, inden man starter trekket.
Min pakkeliste til Kilimanjaro:
Klær til trekking og hverdag:
- 10 underbukser
- 2 sett skiundertøj (til trek)
- 3 t-skjorter
- 1 varm genser/cardigan (til hverdag)
- 1 fleece (til trek)
- 2 par behagelige bukser/turbukser (til trek)
- 1 par tights – korte og lange
- 4 par fottøyssokker (til trek)
- Halsedisse
- Hue
- Kasket
- Hansker (et par tynne og et par varme!)
- 2 Håndklæder (hurtigtørrende)
- Sovepose til minusgrader (kan lejes!)
- Dunjakke
- Skalljakke (vind/vandtæt)
- Regnbukser/overtræksbukser
- Fottursko! (skal gås til hjemmefra)
- Kondisko
- Sandaler
- Gaiters (kan lejes)
Veske:
- Ryggsekk (ca. 60 L)
- Dagsryggsekk/håndbagasje
- Bæltetaske (til verdier)
- Cargo bag
- Regnslag til sekkene
- Evt. Drybags
- Evt. Lagenpose
Toiletsaker:
- Tandbørste
- Tandpasta
- Hårbørste
- Shampoo + Balsam
- Deo
- Barberhånd
- Solkrem!!!
- Renseservietter!!
- Desinfiserende
- P-piller
- Makeup
- Sollæbepomade!!
- Evt. næsespray
- Håndkøbsmedisin: Panodiler, imodium
- Evt. reseptmedisin: Antibiotika, malariamedisin, højdesygetabletter
- Plaster
- Vabelplaster
Diverse:
- Kamera + lader
- Mobil + lader
- Powerbank!!
- Bok
- Multiadapter
- Hængelås
- Hodelykt!! + ekstra batterier
- Headset
- Solbriller
- Camelbag/drikkeblære minimum 2 liter!!
(husk også 2 flasker til kogende vand)
- Kulepenn
- Et kortspill
- Bluetooth højtaler
Bæltetasken:
- Pass + forsikringspolise
- Valuta
- Dankort + MasterCard
- Vaccinekort
- Kopi av pass